Ett perfekt sätt att få i dig och din familj grönsaker på ett lätt och gott sätt.

Blanda i grönsaker tillsammans med ditt potatismos :-)

I detta recept blandar jag i broccoli för att bland annatt få i sig järn, A- och C-vitaminer, fibrer och betakaroten.

100 gr broccoli ger dig 100% utav rekommenderat intag utav C-vitamin. Det är alltså bättre att äta broccoli än apelsiner.

Broccoli innehåller också bra med kalcium.

 

4 portioner

 

Ingredienser:
6 medelstora potatisar
400 gr broccoli (Fryst eller färsk)
En skvätt havremjölk
1 msk mjölkfritt smör
Salt och vitpeppar

 

Gör så här:
Skala och skär potatisen i mindre bitar.

Använder du färsk broccoli, skölj den och skär den i mindre bitar. Änvänd också stammen, men skär den i mindre bitar än buketterna, då de tar längre tid att kokas mjuka.

Koka potatis och broccoli tillsammans tills de blivit mjuka.

Värm mjölk, smör och kryddor i en kastrull.

Häll av vattnet på potatisen och broccolin och mixa tillsammans med den varma mjölken.

Ta lite i taget tills du får sen konsistens du vill ha på moset.

Smaka av och eventuellt tillsätt mer salt och peppar.