Vardagsrätt som är både snabb, enkel och självklart jättegod! :-)

Rensa kylskåpet! Har du inte dessa tre grönsaker, ta vad du har hemma. Kanske en slant paprika, lök, ärtor eller haricots verts.
Såsen passar till det mesta, så ta tillvara på dina råvaror och undvik matsvinn.

Använd gärna råris i rätten för att få  i dig mer näring än från vanligt vitt ris.

 

4 portioner
Ingredienser:
Ris för 4 personer
2 nävar broccoli
3 morötter
Havregrädde
1 grönsaksbuljongtärning
Kinesisk soja
Svartpeppar

 

Gör så här:
Skölj, ansa och skär broccolin i mindre bitar, likaså med morötterna.
Koka tills de blir mjuka.
Broccolin tar ofta kortare tid, så ta ur dem ur det kokande vattnet när de är klara eller koka i två separata kastruller.

Skölj och hacka champinjoner och stek i mjölkfritt margarin.
Blanda sedan i den kokta broccolin och morötterna, grönsaksbuljong och häll på havregrädde.
Här har jag inte satt mängd på grädden för du får anpassa till hur mycket sås du önskar.

Smaksatt sedan med soja och svartpeppar.
Undvik att salta med saltkaret, då sojan redan tillför med salt.

Låt småkoka.

Skölj riset noga med iskallt vatten för att undvika överflödigt stärkelse och kemilkalier.
Rekommenderar att även köpa ekologiskt.
Koka enligt förpackningens anvisningar.

Redo att serveras :-)